Duna

DCA Motorcycles is al jaren bekend als leverancier van diverse gerestaureerde Duna zijspannen.
Dit model zijspan is in de jaren 50 door Pannonia in Hongarije ontwikkeld en geproduceerd vanaf circa 1955 tot 1975. De oplage’s zijn niet groot geweest, dus met een duna zijspan heeft u altijd iets unieks.

De Unieke punten voor dit model zijspan zijn de lichtgewicht bak, volledig van aluminium, en natuurlijk de kenmerkende “turbo”neus.
Wij hebben nog enkele stuks van dit model zijspan op voorraad en kunnen deze voor u aanbouwen aan uw motor volgens uw wensen.

De zijspancarrosserie wordt door ons volledig gerestaureerd en voorzien van een eigen specifiek ontwikkeld DUNA onderstel voor maximale flexibiliteit tijdens het (aan)bouwproces.

Hierdoor kunnen wij in overleg met de klant zeer veel opties en wensen realiseren.

De unieke vorm maakt dit model zijspan zeer geschikt voor aanbouw aan een zeer wijde range van motoren.

De ring van de unieke neus van het Duna zijspan is door ons gerepliceerd in RVS.

Het spatbord en wiel wordt passend bij de motor op maat gemaakt.

Duna-typen:
OK1: er is slechts één prototype gebouwd. Helaas is hier nooit een foto van gemaakt. Aangenomen wordt dat het zijspan naar Indonesië is geëxporteerd.
OK2: de eerste serieproductie in 1955 met torsiestaafvering, pendelas en “Turbo” neus (MIC 21)
Vanaf 1957: directe demping op de bak met twee veerpoten, opklapbare spatborden (twee aluminium schijven langszij), waardoor de wielwissel eenvoudiger, Pannonias-naven met een diameter van 200 mm en sterwiel met Donau-logo.
OK3: sinds 1959 met vastgeschroefde spatborden, verstelbare platte veren
sinds 1966 is de telescoop weer in gebruik, daarna slechts één hoekspatbord voor oscillerende asdemping, kleinere naaf (160 mm) zonder Donau-logo.
de afgelopen jaren, tot 1975, werd de “Turbo” neus vervangen door een platte kom aan de voorkant van de boot
OK4: alleen op exposities te zien, geen serieproductie
OK5: slechts een prototype


Voorbeelden van eerder gebouwde Duna zijspannen door DCA Motorcycles.