Naloopverkorting

Deze pagina is nog in opbouw.

Een goede zijspancombinatie is naast een stevige en veilige verbinding tussen motorfiets en zijspan ook voorzien van aanpassingen aan de motorfiets om hem geschikt te maken voor zijspangebruik.
Denk hierbij aan aangepaste vering en de naloopverkorting.

Een naloopverkorting is nodig om een veilig, stabiel en gemakkelijk te sturen combinatie te realiseren. De afstand van N wordt hierbij verkleind en dit kan op diverse manieren gerealiseerd worden zoals een nieuwe swingarm voorvork, veelal schommelvork genoemd, of door middel van schetsplaten of nieuwe/aangepaste kroonplaten.

DCA Motorcycles ontwerpt, ontwikkelt en fabriceert onze eigen oplossingen voor een beter stuurgedrag. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden en wij fabriceren deze altijd in overleg met de klant. Wij luisteren naar uw wensen en bekijken binnen het budget wat de mogelijkheden en opties zijn.

Wilt u ook een lichter sturende zijspancombinatie (of trike) , kom dan eens langs om de mogelijkheden te bespreken.

Hieronder ziet u enkele voorbeelden van mogelijke naloop aanpassingen.

Wij leveren sommige “naloop aanpassing” sets in onze webshop staan om te bestellen.
Niet alles wat wij kunnen leveren en fabriceren is in onze webshop terug te vinden omdat wij deze alleen in onze werkplaats monteren.

De naloop, ook bekend als naspoor, refereert aan het verschil tussen het punt waar een denkbeeldige lijn door het balhoofd van een tweewieler raakt en het punt waar het voorwiel de weg raakt. Dit fenomeen heeft aanzienlijke invloed op het stuurgedrag van het wiel.

De naloop wordt beïnvloed door zowel de balhoofdhoek als de vorksprong.

Als gevolg van de naloop gedraagt elk wiel zich als een zwenkwiel, waarbij het de richting van de “bovenbouw” volgt. De aandrijfkracht duwt het voertuig altijd recht vooruit, terwijl de naloop ervoor zorgt dat het voorwiel in de rechtuitstand blijft. Bij auto’s is dit effect merkbaar doordat het stuur vanzelf terugdraait wanneer het na een bocht wordt losgelaten. Een grotere naloop bevordert de rechtuitstabiliteit, maar maakt het nemen van bochten moeilijker. Verschillende motorfietsen en auto’s vereisen een aangepaste naloop afhankelijk van het gebruik. Voor snelwegritten is een grotere naloop wenselijk, terwijl voor stadsverkeer met veel bochten een kleinere naloop beter is. Bij zijspangebruik is een goed gebalanceerde combinatie essentieel, waarbij de naloop wordt aangepast voor een lichter stuurgedrag en stabiel weggedrag op zowel hoge als lage snelheden. Hierdoor verschilt de naloop op een zijspancombinatie aanzienlijk van die op een motorfiets die solo wordt gebruikt, zelfs als het dezelfde motor betreft.