TWIN CAM CAM CHAIN

De Cam Chain Tensioners oftewel de nokkenas kettingspanners. Bij ons in de werkplaats een steeds vaker herkend probleem en ook bij de rijders zelf een steeds beruchter wordende kostbare ergernis. Zelfs officiële Harley-Davidson dealers kennen het probleem en het belang van een goede vervangings set.

Het probleem ontstaat door de slechte kwaliteit van de spanners die door een veer veel te hard op de ketting gedrukt wordt. Hierdoor slijt de spanner veel te snel, komen er brokjes los, en kan de spanner zelfs geheel stuk uiteen vallen waardoor er van alles kapot loopt en er overal ijzervijlsel in het blok terecht komt. Ook bij de motoren die al veel kilometers hebben gedraaid zonder een zichtbaar probleem van de spanners, kan er veel ongefilterde rotzooi door het blok heen lopen dat uiteindelijk veel onnodige schade, slijtage en kosten oplevert zoals defecte oliepomp, camplate, nokkenassen en kettingen, lagers, krukas, klepstoters en in het ergste geval als er oliekanaaltjes verstopt raken kan zelfs je hele blok in de soep lopen.

Vanaf 2007 zou het probleem waardoor dit veroorzaakt wordt pas aangepakt zijn door Harley-Davidson. Hoewel een stuk minder snel kan het ook bij deze modellen nog voorkomen. Ondanks dat het slijtageonderdelen zijn, staat er geen onderhoud of vervangingsinterval voor voorgeschreven en wordt hier dus bij een grote of kleine beurt standaard NIET op gecontroleerd bij de HD Dealer.

Wij van DCA Motorcycles hebben inmiddels ervaring uit eigen hand met meerdere motoren met dit probleem, en dat bij zeer uiteenlopende kilometer standen (varierend van 10.000 tot 90.000) Daarom hebben wij gezocht naar de beste oplossingen.

De beste oplossing is om de bron van het probleem aan te pakken door het elimineren van de slijtagegevoelige spanners en te vervangen voor tandwiel aangedreven nokkenassen (Gear Driven Cams). Helaas is er in veel gevallen toch redelijk wat schade aangericht, ondanks dat de motor voor je gevoel toch verder goed loopt. Bij het vervangen van deze onderdelen kun je direct ook aan betere onderdelen denken, zonder dat het veel duurder hoeft te zijn.

Daarom hebben wij van DCA Motorcycles enkele kits samengesteld welke u van uw slapeloze nachten af helpen.
Afhankelijk van wat er aan u motor gebeuren moet en hoeveel zekerheid u wilt hebben, is er een kit voor elke situatie tegen een scherpe prijs. Daarnaast zijn er diverse optie’s om u motor nog ‘veiliger’ te maken tegen dit onheil. Bij een controle of reparatie is een onderhoudsbeurt geen overbodige luxe en ook nog eens voordeliger omdat we er toch al mee bezig zijn.

De Kitprijzen zijn verkrijgbaar op aanvraag.

Kit 1

De originele (slechte) spanners vervangen.
Incuslief 2 originele spanners, Pakkingen en O-rings, Olie, Oliefilter en Werkplaatsuren

Eigenlijk is dit geen oplossing De originele spanners worden vervangen voor nieuwe welke het probleem op den duur wederom zullen krijgen. Er kan al blijvende schade zijn aangericht, en dit gaat alleen maar verder met de slechte kwaliteit van deze spanners. Wij van DCA Motorcycles adviseren deze kit dan ook niet als oplossing te zien maar als uitstel van executie.

Kit 2

ScreaminEagle Upgrade Kit Hydraulic Tensioner installeren.
ScreaminEagle Camplate, OilPump, Hydraulic tensioners, Installatie Kits, Lagers, Pakkingen en O-rings, Rocker Cover overhaul, Olie, Oliefilter en Werkplaatsuren

Deze kit is bedoeld voor de modellen vanaf 1999 tot en met 2006 welke de oude, op veer gebaseerde, cam chain tensioner hebben. Deze kit bestaat grotendeels uit de ge-upgrade versie welke standaard op de 2007 en jongere modellen aanwezig is. Bij deze set is de tensioner niet meer voorzien van een veer maar wordt hydraulisch op spanning gehouden. Deze set heeft de Screamin Eagle naam meegekregen omdat er tevens in deze kit een verbeterde oliepomp met 23% meer toevoer en 50% meer afvoercapaciteit zit. Ook wordt met deze set de olietemperatuur verlaagt door de verhoogde olie doorstroom. Het probleem wordt hiermee wel aangepakt maar niet volledig uitgebannen.

Kit 3

Gear Driven Cams installeren dus geen slijtage op spanners meer.
S&S Gear Driven Cams***, Tandwielen, Lagers, InstallatieKits, Pakkingen en O-rings, RockerCover overhaul, Olie, Oliefilter en Werkplaatsuren

Met deze kit wordt het probleem bij de bron aangepakt. De Cam Chain wordt vervangen voor tandwielen. Hiermee komen beide kettingen te vervallen en daarmee ook de spanners. Omdat deze spanner de oorzaak van het probleem zijn is het probleem hiermee helemaal uit de wereld. Deze kit wordt aangeraden voor een ieder waarbij de rest van de motor nog geen slijtage heeft ondervonden van de defecte spanners.

Kit 4 (Kit2+3)

Gear Driven Cams en ScreaminEagle Upgrade Kit
S&S Gear Driven Cams***, Tandwielen, ScreaminEagle Camplate, OilPump, Hydraulic tensioners, InstallatieKits, Lagers, Pakkingen en O-rings, Rocker Cover overhaul, Olie, Oliefilter en Werkplaatsuren

Mocht de oliepomp en camplate al wel slijtage hebben, dan is een combinatie van kit 3 & 4 de voordeligste oplossing. Hierbij wordt onder andere de camplate en oliepomp van Screamin Eagle gebruikt, deze zijn beter en goedkoper dan de standaard pomp en camplate. In plaats van de spanners worden S&S Gear Driven Cams geïnstalleerd. Je pakt het probleem dus 100% aan en bent ervan verzekerd dat er geen beschadigde onderdelen terug in je motor komen en dit probleem zich ook niet meer voordoet. Tevens heb je meer oliedruk en een verlaagde motor temperatuur.

Kit 5

Gear Driven Cams met Fueling HighFlow Camplate en TPD HighFlow Oilpump
S&S Gear Driven Cams*, Tandwielen, Fueling HighFlow Camplate, TPD HighFlow Oilpump, InstallatieKits, Lagers, Pakkingen en O-rings, Rocker Cover overhaul, Olie, Oliefilter en Werkplaatsuren

Met deze set wordt de camplate vervangen voor een hoge kwaliteit versie van Fuelling en de oliepomp door een van TPD. De Fuelling camplate heeft vergrote oliereservoirs en verbeterde oliekanalen met een betere smering van vitale onderdelen tot gevolg. Eveneens kan de motortemperatuur met 2 tot 4 graden verlaagd worden. Samen met de TPD oliepomp welke ten opzichte van de Screamin Eagle versie nog eens 20% meer olietoevoer heeft en 30% meer afvoer is dit de beste upgrade voor je motor! Dit is in feite Kit 4 met een kwalitatief betere oliepomp en camplate dan die van Screamin Eagle(HD).

Op alle bovenstaande kits is een uitbreiding mogelijk in de vorm van (sterk aan te raden) opties

Olie vóór filter Pingel met montage
Filtergaasjes vóór de aanzuigopeningen van de oliepomp zodat de ongefilterde olie met vuil en deeltjes de oliepomp niet meer kunnen beschadigen.
het dit optiepakket worden er extra filtertjes van Pingel geplaatst vóór de oliepomp. De olie wordt standaard namelijk pas gefilterd nadat hij door de pomp is geweest.
Hiermee wordt de olie al grof gefilterd voordat hij door de oliepomp gaat waarmee schade aan de oliepomp zo veel mogelijk vermeden wordt.

Motor Flushen
Het intensief reinigen van het motorblok intern. Lost sludge, ingedikte olie en lakafzettingen op in het blok. Reinigt alle oliekanalen, zuigerveergroeven en cilinderwanden. De nieuwe schone olie wordt dus niet direct weer vervuild.

Moto Power I+II
Complete verbrandingstraject reinigen Tegen veroudering van benzine, reinigen van tank, carburateur, injectie, brandstofpomp, in /uitlaatkleppen, verbrandingskamer, lambda sonde enz.

Forté ATT Oil Additive
Voor een verhoogde smering/hechting van de olie, tegen vocht, schuimvorming en ‘white sludge’ (een veel voorkomend probleem bij Harley-Davidson )

Seal Conditioner, Oil Fortifier, Top End Treatment
Oil additieven om problemen op te lossen en ze vooral te voorkomen.

(Chrome) Olie filter K&N
Meerprijs voor een Chrome K&N Oliefilter met zeskant-aansluiting i.p.v. standaard oliefilter.

Olie 10W-50 Full-Synthetic V-twin Oil
Een Vol Synthetische olie biedt diverse voordelen, waaronder lagere motortemperatuur, waardoor een langere levensduur van de motor bereikt wordt.
Dit is een meerprijs in plaats van de standaard gebruikte semi-synthetische olie.

Luchtfilter vanaf
Helemaal afhankelijk van het gebruikte type en merk (Origineel, Drag Specialties of K&N)

Onderhoud
Natuurlijk kan de ombouw gecombineerd worden met een reguliere onderhoudsbeurt met onder andere: Algehele Motorcheck, Luchtfilter wassen/oliën, Primaire Olie verversen, Transmission Olie verversen, Bougies vervangen enzovoorts.

*Op basis van S&S 510G Bolt-in Cams. Andere ‘High Performance’ Cams hebben veelal vergelijkbare prijzen, maar vereisen meer werk en onderdelen. Dit kan na overleg altijd tegen de geldende meerprijs.